Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

                                                                                                     

OKRES WIOSNA/LATO   

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni okres 1 V - 30 IX

od wtorku do niedzieli - godz. 10.00 - 18.00 (kasa biletowa przerwa 12.45 - 13.00)

Ostatnie wejście osób zwiedzających 17.30.

UWAGA! EKSPOZYCJA PLENEROWA BRONI I UZBROJENIA MORSKIEGO - W PONIEDZIAŁKI BEZPŁATNIE

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" okres 1 V - 30 IX

od wtorku do niedzieli

- godz. 10.00-13.00 i 14.00-18.00

Ostatnie wejście zwiedzających - godz. 12.30 i 17.30.

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym).

INFORMACJA w sprawie przyjęć skarg i wniosków

 

 

NASZE EKSPONATY - MODEL ORP "GRYF" - NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE !

Wystawy czasowe / NASZE EKSPONATY - MODEL ORP "GRYF" - NAJWIĘKSZY NA ŚWIECIE !

  • Budowniczowie "Gryfa" na "Gryfie"
    Budowniczowie "Gryfa" na "Gryfie"
  • Maciej Pastwa z "Gryfem" w MMW
    Maciej Pastwa z "Gryfem" w MMW

Według słów Macieja Pastwy, kartonowy model okrętu szkolnego ORP „Gryf” jest największym na świecie modelem okrętu wykonanym w tej technologii.

Idea budowy modelu zrodziła się pod koniec 2003 roku, gdy w MW RP ogłoszono konkurs szopek bożonarodzeniowych. Startujący w konkursie, zastępca dowódcy ORP „GRYF”  kpt. mar. Maciej Pastwa, zrealizował oryginalną koncepcję szopki, której podstawę stanowił prawie metrowy model fragmentu rufowej części okrętu – na niej zlokalizował scenografię szopki z figurkami.   Zainteresowanie powstałym w ten sposób „kawałkiem” kadłuba było na tyle duże, że w efekcie zapadła decyzja o budowie całego okrętu. Do zespołu budowniczych dołączyli chor. mar. Rafał Lipka oraz mł. chor. mar. Rafał Kuzio. 

W związku z tym, że prace prowadzone były na pokładzie rzeczywistego pierwowzoru - okręcie ORP „GRYF” – model jest idealnym odwzorowaniem istniejącej jednostki. Powstawał w szkolnej kabinie nawigacyjnej nie używanej już przez podchorążych. Problemem był brak dostępnej dokumentacji, stąd modelarze z taśmami biegali po pokładach mierząc nadbudówki, elementy wyposażenia i konstrukcji okrętu.

Budowa modelu, trwająca nieprzerwanie przez 3 lata, cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że do pomocy zaangażowała się duża część ówczesnej załogi oraz kilka osób spoza okrętu.

Gabaryty skończonego dzieła sprawiły, że pojawił się problem z jego wydobyciem z kabiny. Koniecznym okazało się rozebranie relingów, użycie dźwigu – w sumie pół dnia pracy. Po wydobyciu twórcy ofiarowali model Muzeum Marynarki Wojennej.

Maciej Pastwa – absolwent Akademii Marynarki Wojennej z 1997 roku. Po promocji służył na ORP „Gryf” aż do opuszczenia bandery na okręcie w 2005 roku. Rodzinne tradycje wojskowe sprawiły, ze trafił do Marynarki Wojennej. Ze służby odszedł w stopniu komandora podporucznika. Obok obowiązków służbowych aktywny w działalności społecznej. Zorganizował w 3 Flotylli Okrętów akcję wspomagania Domów Dziecka. Dwa razy w roku – na Boże Narodzenie i Wielkanoc, wojskowymi ciężarówkami wozili prezenty dla dzieci – efekt zbiórek wśród kadry i marynarzy. W sumie zorganizował 11 takich konwojów. Społecznikowska pasja pozostała do dzisiaj – Maciej Pastwa jest prezesem Fundacji "Dla Rodziny". 

ORP "Gryf" – okręt szkolny projektu 888, typu „Wodnik”, zbudowany w Stoczni Północnej w Gdańsku. Trzeci okręt o tej nazwie w polskiej Marynarce Wojennej - po sławnym stawiaczu min i okręcie szkolnym, przebudowanym z seryjnego frachtowca. Wcielony do służby w 1976 roku, a wycofany w 2005 roku. Okręt służył w dywizjonie Okrętów Szkolno-Badawczych 3 Flotylli Okrętów. Jednostką bliźniaczą jest ORP „Wodnik” pozostający wciąż w czynnej służbie.

Fot. Henryk Nagrodzki (MMW) i zbiory Macieja Pastwy


ORP „Gryf” - model w skali 1:25 - wykonany niemal w całości z  kartonu i pochodnych. Do budowy użyto:

- wielkoformatowe arkusze tektury o różnej grubości – 15 szt,

- klej wodny na bazie wikolu do połączeń konstrukcyjnych – 6 l,

- pianka montażowa do wypełnienia przestrzeni międzywręgowych – 8 szt.,

- szpachel samochodowy – 9 kg,

- farba podkładowa dwuskładnikowa – 4 l,

- gazety jako poszycie kadłuba – 35 egz.,

- pręty stalowe ∅  12 do wzmocnienia konstrukcji kadłuba – 2 szt.,

- lakier bezbarwny – 3 l,

- farby modelarskie – 40 puszek,

- patyczki do lodów na pokrycie pokładu drewnianego – 400 szt.,

- drut miedziany do konstrukcji relingów i elementów wyposażenia – 20 m,

- rurki miedziane do masztu – 4 m,

- klej butapren – 2 l.



Polecamy

Partnerzy