Ta strona używa ciasteczek (cookies) w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Czytaj więcej »
Newsletter

 

                                    

OKRES WIOSNA/LATO   

Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni okres 1 V - 30 IX

od wtorku do niedzieli - godz. 10.00 - 18.00 (kasa biletowa przerwa 12.45 - 13.00)

Ostatnie wejście osób zwiedzających 17.30.

Okręt-Muzeum ORP "Błyskawica" okres 1 V - 30 IX

WTOREK, 14 SIERPNIA OKRĘT NIECZYNNY!

od wtorku do niedzieli

- godz. 10.00-13.00 i 14.00-18.00

Ostatnie wejście zwiedzających - godz. 12.30 i 17.30.

UWAGA! W PONIEDZIAŁKI 

CZYNNA TYLKO EKSPOZYCJA

PLENEROWA BRONI I UZBROJENIA MORSKIEGO (TEGO DNIA BEZPŁATNIE). 

Informacje o zwiedzaniu
i usłudze przewodnickiej
tel. 58 620-13-81 wew. 22 lub rezerwacja@muzeummw.pl
Rezerwacje przyjmujemy od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 15:00 
(podczas gdy edukatorzy prowadzą zajęcia nie mogą odebrać telefonu od Państwa.
W takiej sytuacji prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres mejlowy lub kontakt telefoniczny w terminie późniejszym).

INFORMACJA w sprawie przyjęć skarg i wniosków

 

2015.00ORP "Błyskawica" - weteran wielkiej wojny

Data:2015.00
  • ORP "Błyskawica" pod Narvikiem (rys. G. Nawrocki)
    ORP "Błyskawica" pod Narvikiem (rys. G. Nawrocki)
  • W Gdyni przed wojną
    W Gdyni przed wojną
  • W brytyjskiej bazie po przezbrojeniu
    W brytyjskiej bazie po przezbrojeniu
  • Obsada przeciwlotniczego Boforsa
    Obsada przeciwlotniczego Boforsa
  • Na Oksywiu - lata 50. XX w. (za rufą ORP "Burza")
    Na Oksywiu - lata 50. XX w. (za rufą ORP "Burza")

ORP „Błyskawica” to prawdziwy zabytek klasy zerowej wśród  okrętów –  uczestników wojen morskich. Jest najstarszym zachowanym niszczycielem – weteranem II wojny światowej i jedynym bojowym okrętem  alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny – od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r.

„Błyskawica” wraz  z bliźniaczym „Gromem” zbudowana została przez stocznię J.Samuel White & Co Ltd. w Cowes. Były dumą naszej floty, należały do najnowocześniejszych i najsilniejszych okrętów swojej klasy na świecie. Kolejne niszczyciele tego typu budowane miały być już w stoczni krajowej. Wybuch wojny przekreślił te plany.

Wobec groźby wybuchu wojny, para naszych najwartościowszych okrętów, wraz ze starszą „Burzą”, skierowane zostały rozkazem o kryptonimie „Peking” do Wielkiej Brytanii.   

Pożegnalna wymiana depesz miedzy okrętami Dywizjonu Kontrtorpedowców: zakotwiczony ORP „Wicher” do odchodzącego zespołu - „Z Bogiem ku chwale Ojczyzny”;

odpowiedź odchodzących - „Za wolą Bożą wkrótce się zobaczymy”

Jak wiadomo, do spotkania nigdy już nie doszło. Zbombardowany „Wicher” zatonął 3 września 1939 r. w helskim porcie, „Grom” podzielił jego los w norweskim fiordzie 4 maja 1940 r., „Burza” od 1944 r. przeniesiona została do rezerwy.

Jedynie „Błyskawica” zwycięsko pokonała wszystkie wojenne zagrożenia. Okręt działał na Morzu Północnym i Atlantyku, w kampanii norweskiej i ewakuacji wojsk sojuszniczych z Dunkierki, bronił Cowes przed atakami Luftwaffe, operował na Morzu Śródziemnym wspierając Maltę i działania inwazyjne w Afryce Północnej, osłaniał lądowanie aliantów w Normandii. Już po zakończeniu działań wojennych, „Błyskawica” w ostatniej odsłonie likwidacji Kriegsmarine, wzięła jeszcze udział w „Operation Deadlight” – niszczenia  przejętych niemieckich U-bootów.

ORP „Błyskawica” to był prawdziwy „lucky ship” - szczęśliwy okręt. Przebył w wojennej służbie 138 356 Mm, eskortował 85 konwojów, odbył 108 patroli bojowych. Artyleria okrętu zestrzeliła 4 samoloty na pewno i kolejne 3 prawdopodobnie, wraz z innymi okrętami zatopiła 2 niszczyciele, 2 statki i kilka mniejszych jednostek, z sukcesami walczyła z okrętami podwodnymi. Podczas działań bojowych okręt trzykrotnie został poważnie uszkodzony, zginęło podczas całej wojny 5 marynarzy, 48 odniosło rany.

Do kraju „Błyskawica” wróciła 4 lipca 1947 r. pod dowództwem słynnego podwodnika komandora Bolesława Romanowskiego. W czynnej służbie pozostawała jeszcze przez 20 lat. Stan techniczny wyeksploatowanego okrętu pogarszał się jednak. Do tragedii doszło 9 sierpnia 1967 r. Podczas ćwiczeń wybuchły rurociągi parowe. Zginęło 7 marynarzy. To praktycznie zakończyło aktywną służbę „Błyskawicy”. Wyremontowana służyła jeszcze, jako bateria przeciwlotnicza w Świnoujściu. Wreszcie w 1975 r. wycofana została ze służby.

Podjęto decyzję, że zastąpi w roli okrętu – muzeum innego weterana II wojny światowej ORP „Burzę”.

ORP „Błyskawica” wciąż nosi biało-czerwoną wojenną banderę. Pozostaje w składzie 3 Flotylli Okrętów, ma etatową marynarską załogę. Jest niezwykle cennym i atrakcyjnym obiektem muzealnym – wizytówką morskiej Polski,  Gdyni i Muzeum Marynarki Wojennej.  Dokumentuje tradycje walk polskich marynarzy, jest miejscem reprezentacyjnych spotkań, w tym uroczystych promocji oficerów Marynarki Wojennej, ostoją odwiecznego morskiego ceremoniału, a  równocześnie świetnie utrzymanym zabytkiem wojennomorskiej techniki o światowej randze.

Muzeum Marynarki Wojennej utrzymuje w pomieszczeniach "Błyskawicy" wystawę poświęconą walkom marynarzy podczas II wojny światowej.  W 2018 roku otworzyliśmy 43-ty sezon muzealnej służby zasłużonego, odznaczonego Złotym Krzyżem Virtuti Militari, okrętu - w 81 roku służby pod polską banderą, 83 lata od położenia stępki (1.X.1935 r.) .

 

 



Polecamy

Partnerzy